کد مطلب:77770 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:109

نامه 047-وصیت به حسن و حسین











و من وصیه له علیه السلام

للحسن و الحسین علیهماالسلام، لما ضربه اللعین ابن ملجم لعنه الله.

یعنی از وصیت امیرالمومنین علیه السلام است مر حسن و حسین علیهماالسلام را در وقتی كه ضربت زد او را ملعون ابن ملجم لعنه الله.

«اوصیكما بتقوی الله و ان لاتبغیا الدنیا و ان بغتكما و لا تاسفا علی شی ء منها زوی عنكما و قولا بالحق و اعملا للاجر و كونا للظالم خصما و للمظلوم عونا. اوصیكما و جمیع ولدی و اهلی و من بلغه كتابی، بتقوی الله و نظم امركم و صلاح ذات بینكم، فانی سمعت جدكما رسول الله، صلی الله علیه و آله، یقول: «صلاح ذات البین افضل من عامه الصلاه و الصیام»

الله الله فی الایتام فلا تغبوا افواههم و لا یضیعوا بحضرتكم!

و الله الله فی جیرانكم، فانهم وصیه نبیكم مازال یوصی بهم حتی ظننا انه سیورثهم.»

یعنی وصیت به شما دو فرزند می كنم به پرهیزكاری خدا و به اینكه طلب مكنید دنیا را و اگر چه طلب كند دنیا شما را. یعنی شما مایل به دنیا مباشید اگر چه مال و دولت دنیا از برای شما میسر باشد و حسرت مخورید و اندوهناك مشوید برای چیزی از دنیا كه منع شده است از شما و بگویید به سخنان حق راست و عمل كنید از برای ثواب و باشید از برای ستمكار دشمن و از برای ستم رسیده یاور. وصیت می كنم شما را و جمیع اولاد مرا و خویشان مرا و كسی را كه می رسد به او مكتوب من، به تقوی و پرهیزكاری خدا و انتظام امر دین شما و اصلاح كردن نزاع در میانه ی شما مسلمانان، پس به تحقیق كه من

[صفحه 1128]

شنیدم از جد شما رسول خدا، صلی الله علیه و آله، می گفت: «اصلاح ذات بین افضل است از جمیع نماز و روزه» یعنی نماز و روزه ی مستحب. بترسید خدا را بترسید خدا را! درباره ی رعایت یتیمان، پس باز و گرسنه مگذارید دهنهای ایشان را یك روز نه و یك روز آری. یعنی گاهی ایشان را سیر كنید و گاهی گرسنه بدارید، بلكه باید همیشه سیر نمائید یتیمان را و ضایع و خوار مگردانید ایشان را در مجلس شما و بترسید خدا را! بترسید خدا را! در مراعات همسایگان شما، پس به تحقیق ایشان وصیت كرده شده ی پیغمبر شما باشند، همیشه وصیت می كرد درباره ی ایشان تا اینكه گمان كردیم كه زود است كه میراث دهد به ایشان.

«و الله الله فی القرآن! لا یسبقكم بالعمل به غیركم! و الله الله! فی الصلاه فانها عمود دینكم! و الله الله فی بیت ربكم لاتخلوه ما بقیتم، فانه ان ترك لم تناظروا! و الله الله فی الجهاد باموالكم و انفسكم و السنتكم فی سبیل الله و علیكم بالتواصل و التباذل و ایاكم و التدابر و التقاطع. لاتتركوا الامر بالمعروف و النهی عن المنكر فیولی علیكم اشراركم، ثم تدعون فلایستجاب لكم.»

یعنی و بترسید خدا را بترسید خدا را! در رعایت قرآن! باید پیشی نگیرد شما را در عمل كردن به احكام قرآن غیر شما و بترسید خدا را بترسید خدا را در رعایت نماز! پس به تحقیق كه نماز ستون دین شماست و بترسید خدا را بترسید خدا را در رعایت خانه ی پروردگار شما! خالی مگذارید آن را از حج گزاردن در آن، مادامی كه زنده باشید، پس به تحقیق كه اگر واگذارید او را، مهلت داده نخواهید شد از عذاب خدا و بترسید خدا را بترسید خدا را در رعایت جهاد كردن به مالهای شما و به نفسهای شما و به زبانهای شما در راه خدا! و لازم است بر شما وصلت و خویشی با یكدیگر كردن و دور دارید خود را از پشت كردن وصلت با یكدیگر را و بریدن احسان یكدیگر را و ترك مكنید امر كردن به مامورات را و نهی كردن از منهیات را كه اگر ترك كنید حاكم می گردد بر شما اشرار و بدكردار شما. پس دعا می كنید به درگاه خدا و مستجاب نمی شود از برای شما.

ثم قال علیه السلام:

[صفحه 1129]

«یا بنی عبدالمطلب، لا الفیتكم تخوضون دماء المسلمین خوضا، تقولون قتل امیرالمومنین قتل امیرالمومنین! الا لایقتلن بی الا قاتلی. انظروا اذا انا مت من ضربته هذه، فاضربوه ضربه بضربه و لا یمثل بالرجل فانی سمعت رسول الله صلی الله علیه و آله یقول (ایاكم و المثله و لو بالكلب العقور).»

یعنی پس گفت علیه السلام كه:

ای پسران عبدالمطلب، باید نیابم شما را فروروید در خونهای مسلمانان فرورفتنی، بگویید كه كشته شد امیرمومنان، كشته شد امیرمومنان! آگاه باشید باید كشته نشود به عوض من مگر كشنده ی من، مهلت دهید او را در وقتی كه من مردم از این ضربت زدن او، پس ضربت بزنید به او ضربتی به عوض ضربتی و باید مثله نشود به آن مرد، یعنی گوش و چشم و بینی و لب و دست و پا بریده نشود، پس به تحقیق كه من شنیدم از رسول خدا صلی الله علیه و آله، كه می گفت كه: «برحذر باشید از مثله كردن و اگر چه بر سگ گزنده باشد.»

[صفحه 1130]


صفحه 1128، 1129، 1130.